Битва за пасажирів: чому у Черкасах на одному маршруті працює два перевізники

28 січня 2025, 15:26

У Черкасах на автобусному маршруті №4 працює два перевізники, відтак автобуси курсують з перервою у пʼять хвилин. Водії влаштовують між собою "перегони" та "битви" за пасажирів.

У грудні члени виконкому Черкаської міської ради ухвалили рішення про організацію конкурсу з перевезення пасажирів у зв’язку із закінченням або розірванням договорів на шести маршрутах. Зокрема на маршруті №4 обрали нового перевізника. Та із таким рішенням не погоджується попередній, говорячи про порушення в конкурсі, розповів директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Сергій Отрешко, пише Суспільне.

Загалом, з його слів, у місті 19 автобусних маршрутів загального користування. Їх обслуговує сім перевізників, частина з яких місцеві.

Кондукторка Галина Цибенко працює на підприємстві "Медіт-сервіс" з 2007 року, на цьому маршруті понад 10 років. У 2022 році міськрада уклала з фірмою договір на перевезення пасажирів. У грудні 2024 року провели новий конкурс, де переміг перевізник з іншого міста. Доки справа розглядається в судах, вони продовжують працювати.

"Наша робота ускладнилася більше ніж на половину. Час між інтервалами руху зменшився. Для людей це може й не погано, а для нас — погано, бо це наша зарплата. В нас перший графік виїжджає о 6:36 з Рябоконя і ми до восьмої години їздимо. Ми їздимо, ну і вони ж їздять. Ще такого на моїй пам’яті не було. Ми їздили було два перевізники, то той перевізник не захотів виконувати умови, не захотів ставити валідатори. Наші директора погодилися, поставили все, поставили валідатори, накатали маршрут, зробили все, тут приїжджають ці, і все їм відай".

Додала, що водії та кондуктори працюють позмінно — два через два дні. А перед виїздом щоранку проходять огляди згідно з вимогам.:

"Медсестра дивиться, перевіряє нас, водіїв перевіряє, тиск міряє, чи все добре, чи водій в адекватному стані, чи кондуктора в адекватному стані. Це ж все серйозна робота. Робота з людьми — це серйозна робота. А в них, я не знаю, що у них там робиться".

Кількість пасажирів зменшилася, бо тепер доводиться за кожного боротися з конкурентами.

Коли на одному маршруті 18 автобусів від двох перевізників, то про відпочинок і обід часто доводиться забути, розповів водій перевізника "Медіт-сервіс" Микола Сосновський. На зупинках всі не поміщаються, тому виникають конфлікти. За 10 років роботи на цьому маршруті їздили по графіку з більшим інтервалом, нині кожні п'ять хвилин.

Новий перевізник маршруту №4 — ТОВ "Епітранс". За даними сайту YouControl вони зареєстровані у Білій Церкві. Мають все за вимогами договору.

Водій Олег Річков каже: працювати починають із 6:30 ранку і до 21-ї години. Працює без кондукторів. Доки працює інший перевізник, то також їздить з інтервалом у пʼять хвилин.

Йти не збираються, бо вважають проведений конкурс незаконним, розповів директор приватного підприємства "Медіт-Сервіс" Сергій Діский. У 2022 році міськрада підписала з ними договір на три місяці, після завершення продовжила його дію на період війни та ще рік після її завершення.

Та у серпні 2024 року міськрада оголосила новий конкурс серед перевізників на шість маршрутів громадського транспорту, серед яких і №4.

Серед вимог до учасників:

  • пасажиромісткість не менше 50 місць із рівнем екологічної безпеки не нижчим від ЄВРО-5;
  • 50% автобусів запропонованих на об’єкт конкурсу мають бути пристосовані для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
  • кількість автобусів — вісім одиниць, + 1 резервна машина.

Документи подали два учасники – "Медіт-Сервіс" та "Епітранс". Очікували на чесні результати конкурсу, розповів Сергій Діский:

"Євро-5 — це, якщо всі автобуси Євро-5, то з ними укладають договір на пʼять років. Якщо автобуси не відповідають цим критеріям, то з ними укладають договір всього на рік. Ми проходимо за цими критеріям. У нас автобуси свої, своя база, механіки, медики — у нас все своє. Тобто ми проходимо. А вони не проходять".

Зі слів Сергія Діского, під час першого засідання виконкому, коли ознайомлювалися з документами, комісія проголосувала не допускати до конкурсу, тому що документи подані не в повному обсязі. Їх зняли.

Представник перевізника, який знаходиться у Черкасах спілкуватися і коментувати цю ситуацію відмовився. Підприємство зареєстроване у Білій Церкві, однак його керівник спочатку повідомив що немає часу, далі перестав відповідати на телефонні дзвінки.

Конкурс провели, бо в перевізників завершився термін дії тимчасових договорів, розповів директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Сергій Отрешко. Порушень під час обрання переможця не вбачає, тому з ним уклали договір на пʼять років.

"Умови конкурсу найважливіші були дві — це місткість автобусів і їхній клас екологічності. Тобто це Євро-5, не Євро-2, перевезення якими здійснює «Медіт-транс», наприклад, на четвертому маршруті — це екологічні вимоги. І місткість автобусів. Тобто це автобуси класу не нижча, ніж «Отаман», а не «Богдан».

Отримавши 30 грудня документ із рішенням виконкому, знову подали позов до Черкаського окружного адміністративного суду, розповів Сергій Діский.

"Наразі відсутнє жодне судове рішення, яке б набрало законної сили щодо неправомірних дій виконавчого комітету ЧМР. Натомість законодавче поле на сьогодні виглядає так: договір з перевізником «Медіт-транс» припинив свою дію, в момент прийняття рішення виконавчим комітетом, про визначення ТОВ «Епітранс» переможцем на четвертому маршруті, - запевняє Отрешко. - Додатково можу зазначити, що наш адміністративний місцевий окружний суд штампує ухвали і рішення, ну, вибачте за таке слово, але по-іншому назвати це не можна, і на користь, скажімо так, незадоволених перевізників, які практично всі скасовуються потім в апеляції в Києві за нашими скаргами апеляційними. Рішення, на яке посилається «Медіт-транс», також прийнято окружним судом, але це перша інстанція, воно не набрало законної сили, нам зараз подана апеляція, і ми сподіваємося, що в апеляції в черговий раз закон переможе і так само неправомірне рішення буде скасовано".

Зі слів Сергія Діского, після того, як на рішення суду ніякої реакції не отримав, передали документи до "Укртрансбезпеки" та Державної виконавчої служби України.

"Суд призупинив дію конкурсного комітету до вирішення в суді. Але вони на суд не дивлячись, виїжджають. І от вже два тижні без всяких законних прав їздять по маршруту. І це не їздять, це гонки, це справжні гонки. А ми ж возимо пасажирів, де відповідає кожен водій за безпеку руху".

17 січня за участі цих двох перевізників вже відбулася ДТП.

"Моя машина побита і їхня побита машина. І це, слава Богу, що без травмованих. Там секунди, тільки діти вийшли з задніх дверей, метр відступили від автобуса і в цей момент б'є автобус мого автобуса, нового автобуса, розбив весь зад. Тепер вже йдемо в страхову компанію. Коли прийде комісар страхового управління, зроблять знімки, коли дозвіл дадуть на ремонт".

Сергій Діский розповів, якщо ситуація не вирішиться роботу втратить щонайменше пів сотні осіб його підприємства.

Міська рада має забезпечувати прозорість таких конкурсів аби не виникало конфліктних ситуацій, розповів транспортний аналітик Олександр Гречко. Та якщо перевізника обрали на конкурсі, підписали договір та дозвіл, то він єдиний, хто може надавати послуги. Утім, як додав експерт, часто перевізники не дотримуються заявлених на конкурсі стандартів:

Оскільки в Києві і в деяких містах України є ситуація, коли перевізники подають на конкурси гарну пропозицію з інклюзивними автобусами, з великою кількістю. І це все продовжується рівно один тиждень після підписання договору. Далі перевізники бачать, що їх ніхто не контролює, що на них не накладуться ніякі санкції, вони зменшують кількість автобусів, заміняють обіцяні, які підпадають під вимоги екологічних стандартів, інклюзивні, на старіші, які десь підрихтовані, але все одно вони напіврозвалюються, без кондиціонерів, незручні для пасажирів. Це просто для того, щоб як-небудь надавати послуги перевезення. Не якісно, а як-небудь".

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись

Коментарі

Вгору