«Бог – єдиний дороговказ»: у черкаські школи повернеться нашумілий курс “Основи сім’ї”

05 травня 2020, 22:28

Із 2019 навчального року у старшій школі почали викладати курс «Основи сім’ї». Батьки та науковці виявили у ньому прояви дискримінації й поскаржилися до МОНу. Тоді дозвіл на викладання курсу відкликали. Утім 30-го квітня стало відомо, що предмет повертається у школи, - про це повідомляє "Суспільне: Черкаси".

Курс описує, якою має бути щаслива родина. Це винятково союз чоловіка і жінки. Вони одружуються і вінчаються. Потім у них народжуються діти. Дітей виховують у віруючій християнській родині. Мама – типова берегиня домашнього вогнища і натхненниця. А чоловік – голова родини і захисник.

У школи повертаються «Основи сім’ї»

Написав курс Адріан Буковинський. Він називає себе одним із провідних фахівців з питань сім’ї. За його словами, «Основи сім’ї» навчають, як у майбутньому збудувати щасливу сім’ю і стати відповідальними та ефективними батьками.

Із цим не погодилися батьки, науковці і освітяни по всій країні. У тексті вони виявили положення та цитати, що суперечать законам і Конституції України. Через це вони звернулися до Міністерства освіти. Тому від 26 листопада викладання курсу призупинили.

Після довгих розглядів 30 квітня Адріан Буковинський повідомив, що дозвіл на викладання курсу повернули.

«Сімейний відділ Всеукраїнського Собору на чолі з Адріаном Буковинським та група  науковців активно працювали над тим, аби відновити дію грифу освітнього комплексу «Основи сім’ї» та так скорегувати програму, аби з одного боку не порушити її зміст, а з іншого – нівелювати спірні моменти, що могли б використовувати опоненти», – йдеться на сайті Всеукраїнського собору.

Що не так із курсом?

Курс має оцінні судження щодо дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також дітей із родин у складних життєвих обставинах:

«Діти, які ростуть без належної участі батьків, більше схильні до скоєння злочинів. Діти з неповних сімей здебільшого вчаться набагато гірше, ніж діти, які ростуть у родинах, де є і мати і батько. Часто вони поводяться агресивно, зухвало, або, навпаки – пригнічені, легко піддаються негативним впливам» (робочий зошит для 11 класу, с. 24).

Програма ігнорує почуття дітей, які втратили батьків та/або знаходяться у складних життєвих обставинах:

«Найбільшу загрозу для суспільства мають родини, у яких діти виховуються без рідного тата (55 % сімей)…» (робочий зошит для 11 класу, с. 140).

Автор демонструє оціночне ставлення і до цивільного шлюбу, пише, що члени такої родини «не хочуть брати на себе відповідальність за свого партнера… це свідчить про незрілість – психологічну та духовну» (робочий зошит для 10 класу, с. 225).

Програма гіперболізує роль батька:

«Мій батько завжди намагається зробити так, щоб у мене було все необхідне…» (робочий зошит для 11 класу, с. 143),

«Мій батько завжди виконує свої обіцянки. За це я дуже поважаю його»;

«Щовечора батько запитує, як пройшов мій день і розповідає, як пройшов його день».

Якщо батько не відповідає зазначеним вимогам, він автоматично стає винним, і учнівству треба навчитися його пробачати, чому присвячений окремий підрозділ (робочий зошит для 11 класу, с. 29, 33, 40, 53-54 тощо). Іноді навіть посмертно (робочий зошит для 11 класу, с. 39).

Жінку автор змальовує доволі стереотипно, посилаючись на дослідження російського вченого Іллі. Аршавського, автор покладає особливу відповідальність за прищеплення дитині працелюбності, бо ця чеснота може засвоїтися «лише з молоком матері» (робочий зошит для 11 класу, c. 108).

Є підрозділ, де йдеться про роль дружини у розвитку виховного потенціалу чоловіка:

«Дружина від природи більш ефективний вихователь і має допомогти чоловікові усвідомити батьківство і стати успішним батьком»;

«Ефективно допомогти чоловіку стати кращим татом може жінка».

Курс викладає концепцію церковного шлюбу. Є малюнок, де цитується шлюбна обіцянка чоловіка і зазначено, що в різних конфесіях структура церемонії різна, але основа одна – віра, що сім’я створена Богом (11 клас, с. 232, 241, 242).

Курс порушує права людей

В опозиції до підручника і батьківські організації. Юрист громадської організації «Батьки SOS» Роман Бондаренко каже: курс суперечить українським законам і порушує права людей:

- Курс посилається на релігію, яка засуджує аборт. Немає бути освіти, заснованої на релігії. У нас вона заснована на науці. Якщо посилаєтеся на якусь релігію, то тоді треба вивчати всі релігії і назвати такий предмет «релігієзнавство». Щодо засудження абортів, то це втручання в особисте життя людини. В Конституції чітко зазначено, що кожна людина має право на повагу до особистого життя. Тобто жінка самостійно вирішує, чи народжувати дитину. Українське законодавство дозволяє переривати вагітність до 12 тижнів. Автор курсу пише, що із моменту зачаття ембріон є повноцінною людиною. А отже переривання вагітності – це вбивство. Знову ж таки – це його особиста думка, - розповідає Роман Бондаренко.

За словами пана Бондаренка, Буковинський ототожнює поняття сім’ї і шлюбу. У нього сім’я – це батько, мати і діти. Але сім’я може бути різною. До прикладу, бабуся може виховувати внука або мама сама може опікуватися дітьми. За його версією, це вже не сім’я. Значить, діти із неповних сімей виховуються невідомо де. Та й діти такі вже неповноцінні.

«Він пише, що держава захищає шлюб з моменту його реєстрації. Виникає враження, що якщо люди живуть у цивільному шлюбі, то у них немає прав як у подружжя. Хоча насправді наша держава визнає цивільний шлюб. Подружжя у ньому так само набуває права на поділ спільно нажитого майна. Таке подружжя має право на спільну дитину. Цивільний шлюб державою визнається. Автор знову нав’язує свою думку», – додає юрист громадської організації «Батьки SOS».

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору