З кожним роком подорожі стають все більш популярними серед українців. Охочі кудись поїхати шукають дешеві квитки, заздалегідь планують, до якої країни вони мають бажання відправитися та економлять, щоб назбирати потрібну суму грошей. А от киянин Олександр Богаченко-Мішевський запевняє, що побачити світ можна навіть тоді, коли в тебе є тільки велосипед та 600 євро в кишені. Про те, як подорожувати економно та цікаво, він розповів черкащанам під час зустрічі з ним, пише "Інфоміст".
– Я не син олігархів, не рантьє і не власник успішного бізнесу, не працюю в ІТ і взагалі в житті не вмію заробляти багато. Будучи не надто пафосним чуваком, всі поїздки здійснюю надзвичайно економно, та й взагалі все моє життя йде врозріз з ідеалами споживацького суспільства, популярними донедавна (в східній Європі і досі популярними). Вважаю, що подорожі не мають бути якоюсь статусною штукою чи ознакою заможності, і доступні кожному, але якщо маєш мало грошей, доводиться юзати більше лайфхаків. Час - найцінніший ресурс, будь-який байк туринг - це насамперед дуже довго, – написав у своєму телеграм-каналі Олександр.
Під час зустрічі він розповів, що до своїх подорожей зазвичай не готується й робить усе спонтанно.
– Якось дивився на карту й мені здалося, що можна кудись поїхати – це було ще в дитинстві. Спочатку поїхав до Азії, потім – до Європи. Коли почався безвізовий режим, то в мене з’явилася ідея сісти на велосипед і поїхати кудись. Тоді я мав звичайного велика. Так я вперше сам поїхав до Амстердаму. І це все настільки закрутилося, що наступного року я знову поїхав, а потім ще раз, – розповідає Олександр.
За його словами, таким чином можна здійснити навколосвітню подорож за раз, а можна в кілька етапів. У його мандрівках головне те, що мандрує Олександр без великого бюджету.
– У мене немає стабільного бюджету. Увесь час я працюю на роботі, потім
звільняюся, бо мені це набридає, тому маю тільки підробітки. У цьому плані я середньостатистичний українець. Цього разу в мене теж було дуже мало грошей, я майже все витратив. Трохи підзаробляв: розклеював оголошення, рерайти робив, – говорить Олександр.
Він також додає, що серед своїх друзів інколи влаштовує донати й дехто
«закидає» гроші. У результаті під час подорожі він витратив 600 євро,
враховуючи їжу, проживання у кемпінгу та квиток із Лісабону до Києва (130 євро з доплатою через перевезення велосипеду). Говорить, що під час мандрів одного разу ламався транспорт, тому довелося його лагодити – на це пішло 90-100 євро. Подорож тривала з серпня до жовтня.
За словами Олександра, на кордоні не обов’язково говорити всю правду про вашу подорож.
– У мене запитали, чи є цигарки та алкоголь, та скільки їх. У мене не було. Питали скільки грошей, я показав їм пачку дрібних євро. І сказав, що їду на тиждень, зворотного квитка в мене немає, бо я ж на велосипеді. Невеликий лайфхак – прикордонникам не обов’язково договорювати все, – говорить він.
Ще одна порада, коли подорожуєш на велосипеді, то можна взяти з собою невеликі сонячні панелі. Вони допоможуть заряджати павербанки. А вже потім через них і мобільний телефон.
– Єдине джерело зв’язку зі світом – це телефон, завдяки ньому я щодня
доповідав мамі та підписникам про те, що зі мною відбувається. За день за
хорошої погоди вона здатна зарядити один павербанк. Невеличкого павера вистачає
на півтора дня. Ноут із собою не вожу, - говорить Олександр.
Він також дає ще одну пораду для мандрівників на велосипедах. Під час
поїздки краще прокладати на мапі собі дорогу не як для велосипедиста, а так, ніби ти їдеш автомобілем. Якщо обрати перший варіант, то мапа може показати такий шлях, де велик просто застрягне. А от з автомобільними маршрутами ситуація краще.
Щоб був інтернет, Олександр використовує LycaMobile Україна. Спеціальну
картку для подорожей він не купував. Говорить, що лише в Іспанії придбав нову Orange. Говорить, що загалом інтернет недорогий. Можна обійтися й без нього, якщо немає потреби в постійному доступі до мережі.
Під час подорожі можна зекономити й на їжі.
– Це фрукти, які можна їсти прямо з дороги. Іноді мені навіть не хотілося обідати. Коли заїхав до Італії, то почалися хурма, інжир, гранати, апельсини. Коли я рухався, то набір змінювався фруктів, але всі я брав їх при дорозі, – говорить Олександр.
Із собою в дорогу Олександр також узяв рис із рослинними протеїнами, а
також сушене м’ясо, яке можна додавати до будь-якої страви, та сушені овочі. Цієї їжі йому вистачило на два тижні, потім докуповував, зокрема кус-кус, сир та ковбасу.
– Дуже вигідно брати кус-кус, тому що він із пшениці, добре запарюється, по суті, як мівіна, але там багато спецій, а тут такого нема, і ти можеш сам додавати те, що хочеш. Його везти з України немає сенсу, бо в Lidl (найдешевша мережа супермаркетів у Європі, – ред.) їх багато, – говорить Олександр.
Залишати велосипед у великих містах Олександр не рекомендує, проте в
маленьких містечках та селах – можна, там крадіїв менше. Крім того, можна
використовувати спеціальні троси для прив’язування транспорту. Якщо є можливість, то краще
речі десь залишити та містом гуляти на своїх двох, або їздити на велику. Під
час мандрів Олександр майже не користувався громадським транспортом, таким
чином економив гроші.
Удень Олександр у середньому проїжджав близько 80 кілометрів. А за всю подорож втратив близько семи кілограмів. Із собою також важливо взяти намет. Він ділиться ще одним лайфхаком про ночівлю в наметі. Говорить, що можна запитувати в господарів подвір’я, чи не проти вони, аби тут розмістили свій намет. Інколи люди можуть запропонувати вечерю або й покликати переночувати до будинку.
– У більшості випадків я ночував у наметі, приблизно 70 відсотків усієї
подорожі, тоді як лише 30% – це готелі чи хостели, – говорить мандрівник.
Подорожуючи на велосипеді, потрібно бути готовим до того, що доведеться
прокидатися рано, адже, щоб побачити архітектуру та красу міст потрібно їздити,
коли ще світло. Олександр прокидався о шостій ранку, інколи раніше – без
будильника. А лягав спати близько 10 вечора.
– Ніч довша, а тому світлового часу мало. О 7 годині вже темно й ти готуєш їсти, пишеш постик, фотчоки скидаєш, мамі телефонуєш, а далі ти відчуваєш утому й уже о 10 спиш, тому наступного ранку прокидаєшся рано без будильнику. У мене вже виробився такий режим, – говорить Олександр.
За його словами, мандрувати велосипедом набагато душевніше, ніж громадським транспортом чи на своїх двох.
– Коли ти розумієш, що в тебе немає квитків – то до цього ти можеш робити що завгодно. Ти сам керуєш, ти самостійний і свободний. У мене був тільки квиток назад. Була лише дата фінішу, тому я сам вирішував, скільки й де часу буду проводити, – розповідає Олександр.
Додає, що краще подорожувати самому, але можна поїхати з найдорожчою
людиною, близькими, друзями. Коли ти сам, то не треба підлаштовуватися під
когось ще.
До Лісабону Олександр в’їжджав на паромі. На це витратив близько шести євро. Короткий паром – 1 євро, а довгий – 5 євро.
– Найголовніше вірити, що все вдасться. Я не робив ТО велосипеда. Потрібно бути готовим, що за допомогу люди можуть хотіти отримати гроші, але буває, що хтось і нашару може допомогти або підкаже, до кого звернутися. Просто спробувати ще раз, коли не вийшло вперше, – зазначив Олександр.
У своєму телеграм-каналі він розповів, що з 600 євро, які витратив на
подорож, 130 - переліт з Лісабону до Києва, 5 - поїзд з Києва до Ужгороду, до 10 - витрати на інший транспорт в дорозі (2 пароми в Португалії, міський транспорт в Трієсті). Близько 100 - ремонт велосипеду (каретка, переднє
колесо). 31 - житло. Хостел в Валенсії, хостел в Лісабоні і кемпінг в Кашкаїсі. 18 - кабелі для зарядки телефону. Все решта, близько 300 євро - їжа в дорозі. Виходить, що витрати на їжу в середньому 4.23 на день.
Основні поради:
– Велосипед може бути б/у, не дорожче 10 тисяч гривень.
– Прикордонниками можна говорити не всю правду про вашу подорож.
– З собою треба взяти невелику сонячну панель, щоб можна заряджати
павербанки та телефон.
– Ночувати можна в наметі.
– Дорогою харчуватися фруктами, а також купувати кус-кус.
– Велосипед можна залишати в маленьких містечках та селах.
– Прокидатися рано.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram