Без кондукторів і похвилинна оплата. Як планують змінити пасажирські перевезення у Черкасах

15 грудня 2019, 14:01

Черкаси нарешті зробили перший крок до транспортної реформи. 12 грудня виконавчий комітет проголосував за організацію конкурсу на впровадження єдиної міської системи диспетчеризації та супутникового моніторингу громадського транспорту. Що це означає для пасажира, дізнавалося Громадське: Черкаси.

На весь пасажирський транспорт міста встановлять GPS-трекери та під’єднають їх до єдиної системи. Пасажири у спеціальному додатку бачитимуть, як рухатиметься потрібний транспорт. Подібну модель Черкасам уже пропонували MapaMagic та Busway. Вони теж можуть податися на конкурс, каже помічник міського голови Черкас Павло Мосійчук.

- Зараз ні MapaMagic, ні Busway не працюють стабільно в нормальному режимі. Але найголовніше – ми ідемо трохи далі, ніж вони пропонували місту. Нам потрібна чітка звітність по виконанню рейсів та скільки кілометрів проїхав кожен борт. Адже у майбутньому місто замовлятиме у перевізника визначений кілометраж і платитиме йому за це, незалежно від того, скількох пасажирів він перевіз. Ганятися за пасажирами вже ніхто не буде, – говорить Павло Мосійчук.

Такий контроль дозволить зекономити бюджетні гроші уже зараз. Це стосується тролейбусного парку. Адже щорічно апетити КП «Черкасиелектротранс» зростають. Тролейбусний парк не намагається розвиватися і заробляти, адже знає, що місто все одно дасть грошей, каже помічник міського голови.

- На основі свого дослідження пасажиропотоку, яке робиться для галочки, підприємство порахувало, що йому треба 103 мільйони на 2020-ий. Хоча у 2019-му вони отримали 68 мільйонів (з міського бюджету). Це при тому, що не їздять тролейбуси у такій кількості, як вони мають їздити, – говорить Павло Мосійчук.

Встановлюватиме необхідне обладнання, підключатиме його до системи і обслуговуватиме та компанія, що виграє конкурс. Він триватиме три тижні. За оптимістичним прогнозом переможця дізнаємося вже у січні.

- Сам конкурс – інвестиційний. Тобто переможець встановлює своє обладнання або підключає вже наявне у перевізників до системи. І далі переможець конкурсу упродовж п’яти років отримує абонентську плату за кожну одиницю транспорту. Таким чином ми даємо можливість заробити, – говорить Павло Мосійчук.

Кондукторів замінять контролери

Наступний крок реформи – створити комунальне підприємство, яке об’єднає увесь транспорт під своїм крилом. Далі це підприємство займатиметься запровадженням електронної оплати проїзду та реструктуризацією тролейбусного парку. Адже кондукторів замінять контролери.

- Концепція реформи передбачає європейський спосіб оплати проїзду продовж дії часу квитка. Тобто ви купуєте квиток із розрахунку часу, який потрібен, щоб дістатися до місця призначення. До прикладу, квиток на 30 хвилин. Протягом його дії пасажир може пересідати з одного транспорту на інший, – говорить Павло Мосійчук.

Таким чином за проїзд уже розраховуються в різних обласних центрах України. Наприклад, у Львові електронні квитки – короткотривалі (на годину, півтори), а також діють довгострокові картки-абонементи. Для пенсіонерів, студентів і школярів розробили картки, які забезпечуватимуть їхній пільговий проїзд.

- Починає їхати тролейбус – і додаток в телефоні автоматично пропонує заплатити за проїзд. Є можливість взяти квиток на 90 хвилин за 5,5 гривень. Контролер просто відсканує отриманий QR-код своїм телефоном. Або можна користуватися траспортною карткою і час від часу поповняти її, – пояснює помічник міського голови Черкас.

Як саме діятиме електронний квиток і яким він буде, жителі міста вирішуватимуть на громадських обговореннях. Варіанти є. Але те, що платити доведеться за кілометраж, уже вирішено.

Паралельно у Черкасах досліджуватимуть міську мобільність. Тож, ймовірно, схеми маршрутів зміняться, а деякі – взагалі зникнуть.

- Ми дізнаємося потребу людей: чи доцільні нинішні маршрути, де, можливо, потрібно пустити транспорт. Маршрути мають змінитися до етапу запровадження електронного квитка. Ми не можемо ввести повноцінний електронний квиток через те, що маршрути повторюють один одного, – каже Павло Мосійчук.

На втілення реформи у міськраді сподіваються отримати кредит в Європейському банку реконструкції та розвитку. У Львові та Вінниці саме за кредитні гроші реформують систему транспорту. У Тернополі знайшли на це місцевого інвестора.

Коментарі

Вгору