Мотузковий парк, кафе і амфітеатр: які зміни чекають на Черкаський зоопарк

05 травня 2018, 13:20

Архітектор Маргарита Борисова, яка координувала воркшоп по створенню громадських зон Черкаського зоопарку розповіла SWOON про деталі подальшого розвитку проекту та його майбутніх оновленнях.

- Маргарита, розкажіть про березневий воркшоп, присвячений зоопарку в Черкасах.

- Цей воркшоп став співпрацею Харківської школи архітектури та корпорації Рошен, яка підтримує освітні та соціальні проекти. Реалізовані раніше вольєри для вовків, ведмедів і видр були створені архітектурним бюро Project 7 за підтримки Рошен. Project 7 також розробили загальну концепцію розвитку зон Черкаського зоопарку.

Наступним важливим етапом стало рішення громадських зон зоопарку і вхідної групи. Таким чином до школи звернулися з метою проведення воркшопу, щоб отримати нові і свіжі ідеї, можливо, отримати натхнення.

Воркшоп - один з етапів розвитку і проектування зоопарку, як сучасного міського об'єкта. Формат воркшопу зі студентами і молодими архітекторами - невід'ємний етап переоцінки міського об'єкта з точки зору користування молоді.

 

- Як ви змогли зрозуміти, що саме потрібно вдосконалити в зоопарку?

- Зараз я працюю в громадській організації Міські реформи, від імені цієї організації я і брала участь в воркшопі. Наша ГО займалася організацією воркшопу і підготовкою необхідних матеріалів для учасників і тьюторів. Ми кілька разів їздили в Черкаський зоопарк, робили фотофіксації, проводили невеликі опитування жителів і відвідувачів, фіксували важливі особливості (проблемні аспекти) зоопарку, з якими згодом працювали наші учасники.

- З яких міст приходили заявки і чи виявляли активність черкащани?

- Учасників ми відбирали по портфоліо і мотивації, тому місто проживання не було вирішальним фактором. З Черкас до нас прийшла заявка від однієї людини, яку ми в процесі не взяли. У підсумку, в воркшопі взяли участь люди з Києва, Львова, Харкова, Миколаєва, Одеси та Дніпра.

- Хто виступав викладачами і як ви їх підшукували?

- Ми розіслали запрошення деякій кількості професіоналів з різних країн з різним досвідом, але виявилося, що всі наші тьютори з Нідерландів. Архітектурна і урбаністична традиція цієї країни поважається у всьому світі і вважається дуже прогресивною, тому ми були раді, що змогли їх зацікавити. Всі вони мають досвід роботи з великомасштабними проектами, процесом реновації колись покинутих громадських просторів. Також дуже важливо, що всі вони організовують роботу команд з різнопрофільних фахівців і це допомагало організувати командну роботу в досягненні спільної мети.

 

- Яким чином будуть досягнуті цілі воркшопу - які зміни чекають на зоопарк?

- Метою воркшопу було створення концепції громадського простору зоопарку, тобто програми та загальної ідеї, за якою будуть організовані простори всередині зоопарку і якими користуються відвідувачі. Крім того, велася робота над створенням концепції вхідної групи: безпосередньо об'ємно-просторове, архітектурне рішення «входу», правильна організація і розташування адміністративних і громадських приміщень (кабінетів директора та адміністрації, кас, приміщень зберігання, санвузлів, кафе і сувенірів).

Зоопарк стає комфортним, коли в ньому співіснують тварини та відвідувачі, не заважаючи один одному, але й  маючи можливість правильно взаємодіяти. Саме тому роль громадського простору в зоопарку так само важлива, як і самі вольєри для тварин. Куди йти дітям, які втомилися або хочуть грати, як правильно розвести потоки відвідувачів, які прийшли і які вже йдуть, де можна відпочити і підкріпитися, але паралельно спостерігати за природним місцем існування тварин?

Одне з важливих завдань - визначити вектор розвитку зоопарку, на що варто звернути увагу і з чим варто працювати. З новими вольєрами або з просуванням в місті і навігацією, з розширенням меж чи підвищенням якості існуючого простору.

Важливим було і завдання інтеграції зоопарку в парк і в місто. Місцеві жителі напевно погодяться, що зміни, які  відбуваються в зоопарку, приваблюють нових відвідувачів і туристів, але для цього потрібна навігація і якісь «знаки» в місті, які ненав'язливо нагадують про це або показують напрямок руху. Зоопарк може позитивно вплинути на розвиток і бренд міста і хлопці та дівчата вигадали цікаві ідеї, як цьому посприяти.

 

- Що цікавого запропонували студенти?

- У воркшопі взяло участь 3 команди, кожна з яких запропонувала своє бачення поставлених завдань. Особливість першої команди - ідея з зануренням відвідувачів в середовище проживання тварин. Коли людина потрапляє в різні простори, які грають з масштабом і сприйняттям оточення. Так з'явилася галявина з вертикальними елементами, які емітують переміщення змії в траві; або мотузковий парк, який дає можливість летіти як птах.

 

Друга команда вирішила радикально поставитися до питання входу і перемістити його на інший бік зоопарку, обумовивши це більш привабливим і зручним розташуванням для відвідувачів. Цікавий елемент - амфітеатр як новий громадський простір. Класичний прийом, який дозволяє проводити заходи або просто відпочивати і спілкуватися.

 

Третя команда розробила глобальну концепцію з розвитку зоопарку, пропрацювавши її в 3 масштабах: зоопарк всередині себе, зоопарк всередині парку Перемоги, зоопарк всередині Черкас. Кожен з масштабів важливий для сприйняття зоопарку городянами. Таким чином в місті з'являються інсталяції, у парку - необхідна навігація, і виробляється загальний дизайн-код з зоопарком.

Спілкувалася Анастасія Корнієнко, ілюстрації надані героїнею матеріалу.

Вгору