Павло Мосійчук Павло Мосійчук, громадський активіст, один з ініціаторів транспортної реформи в Черкасах

Забаганки черкаських чиновників вбивають залізницю, — Павло Мосійчук

21 вересня 2021, 10:02

Допис про те, як через забаганки чиновників постраждала залізниця, а інвестор витратив 100 мільйонів в нікуди.

На початку серпня в Черкаси з важливою метою подивитися на плакати та закопування першої опори електрифікації залізниці Черкаси-Ім.Т.Шевченка (Сміла) приїздив сам прем'єр-міністр Шмигаль. Тоді було зазначено, що завдяки витраті 491 мільйона гривень на електрифікацію залізниці, мешканці Черкас зможуть їздити швидкісними поїздами до Києва за 2 год 30 хвилин, що в принципі є неможливим.

Однак ця "радісна" подія вчергове показує відсутність розуміння процесів у нинішніх чиновників. Для розуміння всієї картини, коротко глянемо на справи залізниці. Так лише в першому кварталі цього року "Укрзалізниця" відзвітувалася про чисті збитки на суму в 1.7 мільярди гривень! Відсоток зносу рухомого складу - 96.8%. Загалом роботу залізниці значно погіршив коронавірус.

Так із початком епідемії на тривалий час були зупинені пасажирські перевезення. Через це значна частина пасажирських локомотивів була виведена в резерв. Після відновлення перевезень на залізниці для пасажирських перевезень почали використовувати вантажні локомотиви, що своєю чергою принесло для залізниці ще більші проблеми.

Зараз для залізниці починається гаряча пора: аграрії починають доставляти рекордний врожай зернових, ТЕЦ — заготовляти вугілля. Через відсутність вільних локомотивів середній строк обороту вагонів зріс із 7 днів до 10.5-11. Це означає, що через відсутність локомотивів вагони стали довше простоювати. Своєю чергою це несе за собою зростання термінів доставлення товарів, загрозу невиконання експортних контрактів, та навіть проблеми з опалювальним сезоном через нестачу вугілля.

Оглянувши стан справ залізниці, підходимо власне до питання електрифікації залізниці в Черкасах. Проблема зносу і нестачі тяги на залізниці не нова, і ось на початку 2020 року стало очевидно, що силами бюджету розв'язати це питання неможливо. Локомотиви — це дуже дороге задоволення. Тож уряд розпочав проект впровадження допуску приватної тяги на магістралі "Укрзалізниці".

Для цього після детальних перевірок було відібрано 2 учасники які отримали змогу роботи на магістралях. Тут варто зазначити, що при визначенні маршрутів, де працюватиме приватна тяга, обов'язковою вимогою була відсутність на них швидкісного руху та електрифікації. Одним з таких маршрутів став напрямок Ніжин — Прилуки — Гребінка - ім. Т. Шевченка — Помічна.

Компанія, яка отримала право працювати на цій ділянці, придбала для початку роботи в Естонії 4 локомотиви після капітального ремонту (ціна такого складає орієнтовно 20-25 мільйонів гривень), і готувалася до початку роботи. Однак примхи чиновників із безтолковою електрифікацією ділянки Черкаси — Ім.Т.Шевченка фактично ставлять цей проект в розряд нереалізованих.

Компанія-інвестор отримує сотню мільйонів збитків, залізниця — подальші проблеми з тягою і збитки. Виграють лише чиновники, освоюючи 491 мільйон гривень і роблячи фоточки в соцмережі.

Всі тексти автора
Вгору