Ксенія Прожогіна: Як вирішити проблему трудової міграції

01 серпня 2018, 19:51

 

Ксенія Прожогіна: Як вирішити проблему трудової міграції

Трудова міграція загрожує стати проблемою №1 в Україні. За офіційними даними Держслужби зайнятості, за кордоном працює приблизно 5,5 млн українців. За неофіційною інформацією, ця цифра становить приблизно 8-9 млн осіб. Так, одна тільки Польща в 2016 році видала українцям 1,3 млн запрошень на роботу. Для порівняння, в 2010 році таких запрошень було 180 тисяч. У той же час, вже в 2018 році ця цифра обіцяє вирости до 3 млн.

Чому люди їдуть? Згідно з даними соціологічних досліджень, сьогодні про еміграцію замислюється кожен третій українець. Основна причина трудової міграції – рівень заробітної плати. Крім того, є й інші фактори. Насамперед, це невпевненість у завтрашньому дні, умови ведення бізнесу, бажання українців дати гідне майбутнє своїм дітям. Сьогодні спостерігається тенденція, коли українці їдуть за кордон не тільки на заробітки, а й переїжджають цілими сім'ями. Тому, економічний фактор трудової міграції не завжди є ключовим.

В умовах наростання темпів трудової міграції виникає питання: як уповільнити цей процес? У цьому контексті хочу поділитися досвідом нашого агрохолдингу.

20-річна історія нашої компанії – наочний приклад того, як за бажання і правильного підходу можна побудувати успішну компанію, що динамічно розвивається. Не дивлячись на успіхи, агрохолдинг стикається з проблемою пошуку кадрів. На підприємствах компанії працюють приблизно 30 тис. осіб. Щоб утримати і збільшити кількість робочих місць, залучити молодь і фахівців-професіоналів, ми проводимо постійну роботу як зі своїми співробітниками, так і з претендентами на ринку праці. Поділюся кількома секретами, які допоможуть компаніям залучити кваліфікованих співробітників.

Фактор заробітної плати. Фінансова мотивація завжди буде одним з ключових елементів залучення і утримання співробітників будь-якої компанії. Але сьогодні потрібно змінювати підхід до формування заробітної плати. Часи «платимо мало – вимагаємо багато» повинні піти в минуле. Наша компанія керується саме цим підходом. Для залучення трудової сили завжди потрібно переглядати зарплати в бік підвищення і проводити індексацію. Також необхідно системно і ретельно аналізувати реалії, займатися оцінкою ефективності співробітників. Це дозволить вводити додаткову фінансову мотивацію у вигляді премій, туристичних і освітніх поїздок за кордон, цінних подарунків.

Комунікація і зворотний зв'язок. Для того, щоб утримати людей в країні, необхідно показувати і розповідати, що в Україні є реальні альтернативи роботі в інших країнах. Прозорість бізнесу, його відкритість і готовність вести діалог з кандидатами, відповідати на всі запитання потенційних співробітників, показувати, як влаштована компанія зсередини – все це допоможе знайти і утримати людей в країні.

Але щоб розповідати про щось, компанія повинна реально впроваджувати мотиваційні програми. Проекти індивідуального розвитку, можливості професійного і кар'єрного зростання, робота зі студентами та молодими спеціалістами повинні бути присутніми в кожній компанії, яка ставить перед собою мету домогтися успіху і бути лідером.

Особливе місце в діяльності будь-якої компанії повинна займати проблема відтоку молодих талантів з країни. З кожним роком ця проблема набирає все більших обертів, особливо в сфері нових технологій і інновацій. Тому, потрібно не зациклюватися на старому, а весь час вести активний пошук нового.

Всі ми знаємо, як важко знайти роботу після інституту і університету. Адже в більшості випадків однією з головних вимог до претендента є практичний досвід роботи. Але де його взяти, коли за спиною тільки багаж теоретичних знань? Саме тому наша компанія активно впроваджує стажування.

Для молодого фахівця стажування – це шанс проявити себе і отримати постійну роботу. Крім того, досвід участі в стажуванні надає вагу резюме. А якщо ти ще стажувався у великій компанії з гарною репутацією, можна вважати, що питання з працевлаштуванням практично вирішене.

Щоб зацікавити талановиту молодь, компанія повинна пропонувати не просто стажування, а мотиваційне стажування. Наприклад, в нашому холдингу для стажистів підприємств передбачена зарплата та інші соціальні гарантії: безкоштовний трансфер на роботу і назад, службове житло та пільгове харчування, доступ до сучасної онлайн-платформи розвитку і електронної бібліотеки. А в разі успішного проходження стажування та подальшого працевлаштування співробітник має можливість отримати постійне службове житло і перевезти до себе сім'ю.

Думай глобально, дій локально. Йдеться про роботу з ВНЗ України, які щороку випускають молодих фахівців. Так, уже не перший рік, в університети, інститути та академії регулярно виїжджають наші фахівці, які проводять зі студентами зустрічі і відбирають найкращих для роботи в холдингу.

Створена і активно працює спеціальна програма кар'єрного розвитку. Вона призначена для студентів спеціальностей аграрних і технічних ВНЗ України. Завжди потрібно робити головну ставку на тих, хто хоче працювати і розвиватися. Необхідно вірити в молодь, брати на роботу навіть без досвіду, давати шанс реалізуватися, пропонувати свої ідеї. І, звичайно ж, молодим фахівцям потрібно платити стільки ж, як і співробітникам з практичним досвідом.

Правильне формування корпоративної культури – запорука успіху компанії. Підтримка, наставництво, відкритість завжди будуть залучати талановитих, цілеспрямованих людей. Ми повинні розуміти, що крім фінансової мотивації існують ще й нематеріальні бонуси. Саме вони допомагають знайти і відкрити таланти, а потім утримати в компанії людей нового покоління. Філософія і цілі компанії, які повинні збігатися зі світоглядом співробітників, причетність до успіху і бездоганної репутації, усвідомлення себе як частки великої справи – все це служить стимулом для людей ставати краще, отримувати новий досвід і нові знання, залишатися в Україні, а не виїжджати за кордон.

Якщо говорити про фактори успіху холдингу, впевнена, що головним таким фактором і є саме його співробітники. Люди, що працюють в компанії – це сама компанія. Для того, щоб співробітники відчували свою цілісність з бізнесом, який вони представляють, керівництво повинно весь час працювати з кадрами.

Сьогодні близько 90% керівних позицій в нашому холдингу закрито внутрішнім кадровим резервом. За цією цифрою стоять життєві історії людей, їх професійне зростання, помилки і перемоги, робота над собою і досягнення поставлених цілей. Тому, перше правило роботи з кадрами – ростіть фахівців усередині своєї компанії. Завжди потрібно давати людям шанс розкрити свій потенціал. Постійна увага, зворотний зв'язок і комунікація керівництва зі співробітниками – запорука того, що ваші найкращі кадри від вас не підуть.

У світі динамічних змін виграє той, хто дивиться в майбутнє, а не озирається назад. За часів кризи потрібно завжди шукати можливість. Усвідомлення цього простого правила дасть вам розуміння, що кожна людина заслуговує шанс на розкриття його потенціалу. Чим більше талантів ви розкриєте на початковому етапі їх кар'єри, тим більше професіоналів, які поділяють ваші цінності і погляди, будете мати в майбутньому.

Сьогодні завдання великих компаній – допомогти Україні скоротити темпи трудової міграції. І в цьому ключі ми повинні бути єдині, адже люди – це головний ресурс країни, без якого ми не зможемо говорити про стратегічні успіхи нашої держави.

Ксенія Прожогіна, директор департаменту управління персоналом та комунікацій агроіндустріального холдингу МХП 

Джерело: Новое время

Вгору