Дороги розбрату та тротуари тортур: що відбувається з розчисткою шляхів у Черкасах

15 січня 2019, 14:25
Дороги розбрату та тротуари тортур: що відбувається з розчисткою шляхів у Черкасах

Фото: Про все

Днями у соцмережі "Facebook" користувач Юрій Безпихало звинуватив директора приватного підприємства "ЧСУ-525" Андрія Бортника та міську владу у розкраданні 10 мільйонів гривень під час прибирання вулиць від снігових заметів. Натомість при детальному вивченні ситуації  виявилось, що всі звинувачення безпідставні.

Куди поділися 10 млн грн

Згідно з порядком утримання доріг, затвердженим Міністерством ЖКК, площа очищення вираховується як ширина смуги, яку очищує снігоочисник помножена на кількість проходів. Так як кількість очищень протягом снігопаду залежить від його тривалості. І ці інтервали між чистками чітко регламентовані на законодавчому рівні.

Ширина смуги очищення снігоочисника визначається як добуток ширини відвалу машини в метрах помножену на sin кута встановлення відвалу.

- У нас на машинах стоять відвали шириною три метри. Проте встановлені вони під кутом, тож площа, яку КДМ може очистити за один прохід, становить 2,7 метра. На кожній машині стоїть GPS-трекер, що підключений до спеціального програмного забезпечення незалежної компанії, яка веде облік. Їхні спеціалісти опломбували все обладнання і слідкують за тим, щоб воно працювало справно й не було ніяких порушень. Це зручно для замовника, адже можна в будь-який час подивитися, що робить певна одиниця техніки в даний момент. Зокрема, можна дізнатися швидкість, із якою курсує машина, її координати, стан бортової мережі й заряду акумулятора, а також, чи ввімкнені системи поливу, оброблення реагентами тощо. Якщо відвал опущений на недостатню відстань, що теж фіксується трекером, то роботу вважатимуть не виконаною, - пояснив директор підприємства.

Дороги розбрату та тротуари тортур: що відбувається з розчисткою шляхів у Черкасах

Система GPS-моніторингу

Чимало містян також скаржаться, що бачили машини, які їхали з піднятими відвалами. Вони думають, що таким чином спецтехніка просто накатує кілометри і спалює бензин, проте як виявилось насправді ситуація протилежна.

Дороги розбрату та тротуари тортур: що відбувається з розчисткою шляхів у Черкасах

Директор "ЧСУ-525" Андрій Бортник на території власного підприємства

- Наприклад, нам потрібно розчистити станцію Швидкої допомоги, трактор виїжджає з гаража, їде в пункт призначення, виконує роботу і повертається назад. До місця призначення він їде з піднятим відвалом, тож  і місто оплатить тільки той кілометраж, який розчистили біля станції Швидкої допомоги. Всі ж переїзди здійснюються за рахунок підприємства, - додав Андрій Бортник.

Крім того в місті є велика кількість техніки приватних власників та організацій, які теж переміщуються по дорогах, але не чистять їх.

Також крім переїздів є досить багато інших робіт, які потрібно проводити із піднятими відвалами.

Дороги розбрату та тротуари тортур: що відбувається з розчисткою шляхів у Черкасах

Фото: Про все

- Наше підприємство чистить дороги від снігу комплексно. Спочатку обробляємо дорогу реагентом, чекаємо поки він подіє і сніг перетвориться в кашу, а потім зчищаємо його з дороги. Бували випадки, що зверталися до СУБів та власників приватних тракторів, аби ті не їхали за машинами, які розсипають сіль, і не згрібали її, аби та встигла подіяти. Також на кожній машині стоять датчики, які показують, що спецтехніка робить у цей момент і звіт формується автоматично, потім дані відсилають до департаменту ЖКГ.

Дороги розбрату та тротуари тортур: що відбувається з розчисткою шляхів у Черкасах

Карта доріг, які чистить приватне підприємство

Варто зауважити, що на карті відображаються машини приватного підприємства і КП "ЧЕЛУАШ", їх розрізняють за GPS-трекерами. Також до цих сервісів мають доступ міський голова, його заступник та працівники КП "ЧЕЛУАШ", а також представники громадських організацій ВО "Самооборона" та "Автомайдан".

Наразі "ЧСУ-525" перебуває у субпідряді в ЧЕЛУАШ.

Що ж до використання підприємством тендерних коштів, то наразі вони взагалі працюють, так би мовити, за власний кошт. Річ у тім, що за минулим тендером, який складав 13 мільйонів гривень підприємство працювало до 26 грудня, потім – до 3 січня – за 20% угодою. Відповідно з третього до 15 січня "ЧСУ-525" працює за власні кошти підприємства, без відшкодування.

- Сподіваємося, що із 16 січня укладемо угоду з ЧЕЛУАШем, де комунальне підприємство буде замовником, а ми – виконавцем. Сума тендеру – 20 мільйонів, проте це не означає, що всі ці кошти буде витрачено. Ми працюємо на 1/12 бюджету минулого року і щомісяця нам надходить лише частина суми. Якщо такий договір підписати не вдасться, то повториться сценарій минулого року і Черкаси знову потопатимуть у заметах. Більше того, зараз у "ЧЕЛУАШ" ще менше працівників і справної техніки, тому ефективність очищення магістралей міста комунальним підприємством – досить сумнівна, – розтлумачив підприємець і додав, що дороги не можна почистити за три копійки.

- Від середини листопада до кінця грудня ми витратили понад 10 мільйонів, а на ці ж роботи у Тернополі виділяють близько 60 мільйонів гривень за першим тендером і понад 70 мільйонів – за другим тендером на рік, - додав Бортник.

Дороги розбрату та тротуари тортур: що відбувається з розчисткою шляхів у Черкасах

На фото - дороги Черкас на початку 2018-го року, коли їх чистили лише силами КП "ЧЕЛУАШ"

Дороги розбрату та тротуари тортур: що відбувається з розчисткою шляхів у Черкасах

На фото - дороги Черкас на початку 2019-го року, які прибирає підприємство Андрія Бортника

Тротуари чи льодові тортури: чи є надія на порятунок пішоходів?

Кожного дня у Черкасах травмується майже 100 людей, адже тротуари в місті швидше нагадують "вовчі стежки", ніж доріжки для руху пішоходів. Переломи кінцівок, забої м'яких тканин та навіть струси мозку – з такими діагнозами кожного дня черкасці потрапляють до травмпунктів лікарень. Пенсіонери бояться виходити з дому, молоді матусі не в силах "керувати" візочками з дітьми, втім міська влада вирішувати наболіле питання не поспішає, постійно перекладаючи відповідальність за незадовільний стан тротуарів на третіх осіб.

На думку Андрія Бортника, для того, щоб вирішити питання тротуарів потрібне комплексне рішення міської ради і виконкому. Наразі діють правила благоустрою, де чітко написано, що власник приміщення повинен відповідати за ділянку біля себе. Коли тротуар проходить біля безгосподарської ділянки, то власники сусідніх приміщень повинні розділити територію навпіл і прибрати. Але, як бачимо, цього ніхто не виконує. Територію навколо багатоповерхівок повинні прибирати Служби утримання будинків, або ОСББ, що також не виконується.

- У нашому договорі також прописана очистка частини тротуарів по бульвару Шевченка. Проте, ми здійснюємо ці роботи лише за дорученням КП "ЧЕЛУАШ". Цьогоріч такого доручення не було, – коментує Андрій Бортник.

Два роки тому в "ЧСУ-525" розробили систему утримання тротуарів.  Коли в міського голови виникла ідея відновлення КП "ЧЕЛУАШ", то підприємству запропонували підказати, який перелік техніки для цього потрібен, щоб можна було здійснювати прибирання тротуарів та провулків.

- Спочатку нас послухали й закупили сім потрібних тракторів, але і досі не обладнали їх як належить. До очищення тротуарів треба підходити з весни, адже під сніговими заметами не видно клумб, каміння чи різноманітних бетонних стовпчиків, які самостійно ставлять мешканці будинків, через це дуже часто псується техніка. Ми маємо цілодобову майстерню для ремонту, але це займає час. Треба зробити чітку карту цих територій і позначити об’єкти, які заважатимуть нормальному проїзду техніки, щоб водій-механізатор знав свій маршрут і обходив проблемні місця, якщо такі є. Для цього не потрібно багато коштів, вистачить близько 10-15 мільйонів на обладнання і 3-4 мільйони додатково на зимове утримання, - розповів приватний підприємець.

Коли зникнуть снігові перешкоди на зупинках?

Розчищення валів на зупинках дійсно входить у договір підряду "ЧСУ-525". Проте провина за такий стан речей лежить не лише на самому підприємцеві. Як кажуть на підприємстві, снігові замети на зупинках утворилися через те, що у підприємства не було змоги нормально підготуватися до початку виконання робіт із розчищення доріг, адже про те, що починати потрібно 18 листопада їм сказали лише днем раніше – 17 листопада.

- Для того, щоб для розчищення доріг міста вийшла максимальна кількість тракторів, ми прийняли рішення використати три шнекоротори як донорів і познімати з них запчастини. А ці вали на зупинках, що утворилися внаслідок розчищення доріг, можна прибрати лише за допомогою саме цих шнекороторів. Чому ми так пізно дізналися про початок виконання робіт потрібно запитувати не у нас, адже після того, як у січні підприємство виграло тендер, міська влада не профінансувала жодної копійки. За скаргою депутата міськради Олександра Радуцького, прокуратура оскаржувала законність цього тендеру. Ми виграли дві інстанції: Черкаський господарський суд та Київський апеляційний, але рік закінчився і цей тендер так і не профінасували.

Зараз, щоб вирішити цю проблему підприємець замовив потужний шнекоротор у Польщі, який зчистить сніг, що залежався. Машину отримають в лютому, тоді й очистять кармани від снігу.

Підготувала Олена Тютенко

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору