Вікторія Феорфілова: “Викорінення корупціонерів затягнеться на роки”

24 жовтня 2014, 12:59

феоф

Минулого тижня набув чинності Закон Украхни "Про очищення влади". Багатьох втішила довгоочікувана можливість люструвати чиновників та посадовців, однак новоприйнятий закон викликає й багато запитань. Щоб прояснити ситуацію "Вечірка" попросила прокоментувати нововведення секретаря Черкаського громадського люстраційного комітету Вікторію Феофілову. 

Хто на Черкащині потрапляє під дію закону "Про очищення влади"?

— Під дію закону потрапляють голови обласних державних адміністрацій, їх перші заступники та заступники, голови райдержадміністрацій, які працювали на своїх посадах сукупно не менше року у період з 25 лютого 2010 по 22 лютого 2014 року. Або ж займали свої посади у період з 22 листопада 2013 року по 22 лютого 2014 року і не звільнились за цей час за власним бажанням. Ці особи мають бути звільнені з держслужби із забороною протягом 10 років займати відповідні посади. Також він стосуватиметься працівників правоохоронних органів, які брали участь у затриманні осіб під час Революції Гідності. Якщо ви пам’ятаєте, то Черкаси стали другим після Києва містом за кількістю затриманих: 48 осіб було затримано тільки після так званого штурму ОДА 23 січня. До більшості з них був застосований запобіжних засіб  - тримання під вартою. І люди сиділи в СІЗО кілька тижнів. Я знаю що один із затриманих через це втратив роботу. Ніхто і досі не поніс покарання за це. Так от усі, хто їх затримував, хто складав протоколи, повідомлення про підозру, слідчі, які повинні були проводити слідчі дії, прокурори, які пред’являли звинувачення та клопотали про застосування запобіжних заходів, судді, які виносили ухвали – всі вони підпадають під дію цього закону і мають бути звільнені. Таких осіб буде десь близько 3-х десятків. Точніше не скажу, бо встановити кількість причетних до цих подій не маючи безпосереднього доступу до справ затриманих ми не можемо.

Також люстрація стосуватиметься осіб, які працювали на керівних посадах КПСС та КПУ чи ЦК ВЛКСМУ, були штатними чи позаштатними працівниками КДБ та ГРУ. Але скільки таких серед державних службовців на Черкащині я уявити собі не можу. Встановити все це, очевидно, з конкретних біографій чи спец. архівів.

Ще одна категорія, потенційно чисельна, але я не уявляю, скільки це людей: держслужбовці, які не можуть пояснити свої витрати і придбання. Тобто, всі вони повинні будуть опублікувати свої декларації, і обсяги їхніх офіційних доходів будуть порівняні із придбаним майном – машинами, квартирами, дачами. Це також стосується і членів родини, які проживають з декларантом. І таку перевірку мають пройти всі без виключення державні служби. Якщо людина відмовляється – її автоматично звільняють. Поки що я не уявляю, як це відбуватиметься: можливо майно будуть приховувати, переписувати на дальніх родичів, тощо. Поживемо – побачимо.

— Заборонивши досвідченим кадрам десять років займати посади, чи не створить цей закон кадрового дефіциту? Чи не станеться так, що в органах державної влади попросту буде нікому працювати?

— Як бачимо, закон стосується лише певного кола осіб. Їх навіть не так багато, як хотілося б. Мені здається, що величезного кадрового голоду не буде, адже у нас високий рівень безробіття. Інша справа, що прийдуть люди без досвіду, але це не так погано.  Навпаки, розчищення місць, можуть дати дорогу молодим співробітникам, які ще не забруднили себе корупцією. Як то кажуть, краще 5 років помилок, ніж 50 років саботажу.

Більшість із тих, хто дійсно винен у подіях періоду Євромайдану, вже давно за кордоном. Чи не станеться так, що до відповідальності за протизаконні вчинки та розпорядження притягнуть дрібних посадовців, які попросту виконували завдання, а ініціаторів так і залишать безкарними.

— Люстраційний закон в принципі не для того створений, щоб когось карати, а для того, щоб «скинути баласт» який заважає країні перебудовуватися, реформуватися, іти вперед.  Але в той же час, закон і не позбавляє від кримінальної чи адміністративної відповідальності, якщо людина винна у скоєнні злочину чи правопорушенні. Тому будемо сподіватися, що згодом, кожен отримає по заслугах. А щодо людей, які «попросту виконували завдання», то це якраз буде гарна наука всім, щоб не йшли на порушення закону чи "сдєлки" із власною совітю, навіть якщо начальник цього вимагає.

— Хто виконуватиме цей закон?

Виконання закону покладене на Міністерство Юстиції. Ним уже складений графік перевірок, які мають відбутися в державному апараті. Однак безпосередньо перевіряти своїх підлеглих будуть ті, хто має повноваження їх звільнити. Тобто, умовно кажучи, якщо Голова суду сам пройшов люстрацію і не був звільнений, він перевірятиме інших суддів. Контролювати все це діло зможе Наглядова рада, створена з журналістів та громадських активістів. Ця рада якраз нині формується. Там буде працювати 13 осіб в Києві, та будуть представники в регіонах України. А ще контролювати люстрацію зможе будь-який громадянин України через сайт http://lustration.minjust.gov.ua/ на якому будуть обов’язково публікуватися всі документи, порядок люстраційних перевірок, а також список люстрованих чиновників. І кожен зможе подати інформацію, заяву чи скаргу щодо того чи іншого чиновника в Наглядову раду. Я дуже рада, що на зміну громадським люстраційним комітетам прийде сформована у законному порядку рада, яка матиме свої чіткі повноваження. Сподіваюся, її сформують з чесних та принципових людей. А ми донесли це «знам’я люстрації» до логічного законного втілення і цим дуже пишаємося!

Щодо «слабких місць», то я впевнена що їх буде, і буде не мало. У нас в країні завжди так: 10 осіб працюють над розробкою закону, а 100 – над тим, як його обійти. Тому не варто надягати рожеві окуляри. Вже зараз зрозуміло, що від усіх неналежних кадрів він державну систему не очистить. Але я певна, що це стане початком глобального процесу ісходу корупціонерів і «безпрєдєльщиків» з управління країною. Хоча сам процес затягнеться на кілька років.

Вгору