Що робити, якщо вашу банківську картку «обчистили» шахраї: поради юриста

28 березня 2018, 23:12

Останнім часом почастішали випадки, коли з карткових рахунків клієнтів банків шахраї знімають грошові кошти та клієнти навіть про це не здогадуються. При цьому часто шахраї знімають навіть кредитні грошові кошти, що завдає подвійного удару, оскільки повертати клієнтам кошти необхідно з нарахованими відсотками. Як діяти в таких випадках, розповів сайту vikka.ua черкаський адвокат Юрій Ковтун.

Відповідно до норм діючого законодавства, банки зобов’язані повертати клієнтам грошові кошти, вкрадені з їхніх карток шахраями, якщо немає доказів, що клієнти самі спровокували крадіжку своїми діями або бездіяльністю. Але на практиці банки не поспішають повертати грошові кошти своїм клієнтам, що стали жертвами шахраїв, та здебільшого вказують на несумлінне виконання останніми умов зберігання та використання конфіденційної інформації. В таких випадках єдиним виходом для клієнтів є звернення до суду за захистом своїх прав із позовом до банку про стягнення безпідставно списаних грошових коштів.

Звертатися до суду фізичні особи можуть в порядку Закону України "Про захист прав споживачів", оскільки клієнти банку – фізичні особи, є споживачами фінансових послуг, що надає їм право не сплачувати судовий збір за розгляд позовної заяви та подати позов до суду за місцем своєї реєстрації.

Якщо клієнту банку стало відомо про те, що з його карткового рахунку було несанкціоновано списано грошові кошти, необхідно негайно повідомити про це банківській установі, емітенту пластикової картки, та вказати, які саме транзакції по картковому рахунку виконувалися неналежним платником. Бажано також негайно надати до банку відповідну заяву з проханням проведення службового розслідування, в якій вказати, коли саме відбувся неналежний переказ грошових коштів та суму неналежного переказу, а також надати письмову вимогу про повернення безпідставно списаних грошових коштів. Також необхідно негайно написати заяву до поліції про порушення кримінальної справи за ознаками шахрайства. Після цього у клієнта є всі підстави для звернення до суду з відповідним позовом. Варто зазначити, що проведення вищевказаних дій краще доручити або робити під контролем фахівця в галузі права, щоб не припуститися процесуальних помилок, що може стати причиною відмови в позові.

Адвокат Юрій Ковтун вже супроводжує декілька судових справ на користь клієнтів банківських установ, які постраждали від дій шахраїв.

"Аналіз наявної судової практики вказує на те, що власник картки не несе відповідальності за проведення платіжної операції, якщо картка була використана без його фізичної участі або електронної ідентифікації. Винятком є випадки, коли було доведено, що дії або бездіяльність власника картки, якими він сприяв втраті або незаконному використанню картки, привели до списання грошей, – пояснює Юрій Ковтун. – У правових позиціях Верховного Суду України чітко зазначено, що якщо не було доведено зворотне, думка банку щодо провини власника картки є помилковою. Враховуючи позицію ВСУ, банкам доведеться частіше повертати клієнтам втрачені гроші, бо на практиці їм буде нелегко довести, чи призвели дії або бездіяльність власника картки до крадіжки грошей. Крім того банк, що списав кошти з рахунку платника без законних підстав, має сплатити платнику пеню у розмірі процентної ставки, що встановлена цим банком по короткострокових кредитах, за кожен день, починаючи від дня переказу до дня повернення суми переказу на рахунок платника".

Вгору