До кінця року АТОвці Черкащини користуватимуться пільговим перевезенням за старим порядком

18 жовтня 2017, 12:40

Зміна механізму забезпечення пільгового перевезення для окремих категорій населення, серед яких зокрема й учасники антитерористичної операції, набула значного резонансу. Оскільки тепер пільговикам пропонуватимуть спочатку сплатити повну вартість проїзду, а потім по пред’явленню квитків в органи соціального захисту, їм відшкодують їх вартість. На автостанціях області навіть вже з’явилися оголошення, що від сьогоднішнього дня пільговим категоріям доведеться платити повну вартість проїзду, пише "Вичерпно".

Проте про жодну дату ще мови не йшло, відзначають у обласній державній адміністрації. Першого заступника голови ОДА Віталія Коваля взагалі дивує, звідки на автостанціях Черкащини з’явилися оголошення з конкретною датою — 18 жовтня. За його словами, управлінню транспорту було дане доручення довести інформацію всім автобусним станціям про новий порядок, однак без жодної дати.

- Що стосується рішення, яке було прийнято на останній сесії обласної ради, і яким зловживають перевізники. Воно не визначає останній термін введення його в дію. Фактично цим рішенням затверджено порядок виплати компенсації на міських і міжміських маршрутах, протяжність яких перевищує 50 кілометрів. Для чого це зроблено? Для того, щоб забезпечити право тих же АТОвців й інших пільгових категорій на компенсацію за рахунок бюджету за цей проїзд. Це рішення — це як порядок, яким мають скористатися місцеві ради — районні, міські і ОТГ, для того, щоб розраховувати на співфінансування з обласного бюджету, —  розповів Віталій Коваль.

Насправді ж про його впровадження будуть говорити з нового бюджетного року, наголошує Віталій Володимирович. Тоді вже вони матимуть картину, скільки конкретно на ці потреби зможуть направити з обласного бюджету. З цією метою перед сесією, що має відбутися 20 жовтня, на нараду ще мають зібрати перевізників та представників районних спілок АТОвців.

В облдержадміністрації визнають, що цей механізм неідеальний, проте наразі найбільш дієвий.

- Користувачі пільг даватимуть квитки і в департаменті соцзахисту їм повертатиметься вартість того, що вони наїздили. Хтось може два рази на рік з’їздити в районний центр, а хтось може кожен день їздити. Якщо, наприклад, АТОвець живе в Смілі, а працює в Черкасах, то йому доводиться кожного дня користуватися автобусними перевезеннями, — розповів чиновник, зауваживши, що подібний механізм вже діє в Полтавській та Сумській областях.

Проте Віталій Коваль наголошує, що АТОвці — це лише одна із пільгових категорій. У цілому закон стосується й інвалідів війни, учасників бойових дій, батьків загиблих військовослужбовців, дітей-інвалідів, дітей з багатодітної сім’ї та чорнобильців. Загалом же по цим категоріям в області налічується 121 тисяча осіб. За попередніми підрахунками, щоб реалізувати надане їм державою право на пільговий проїзд, потрібно не менше 40 млн грн. Нагадаємо, держава делегувала ці повноваження на місцеві бюджети.

- Знайти одночасно такі кошти ну практично нереально, — говорить Віталій Володимирович. — Тому й шукаємо механізми, в який спосіб, за місцеві бюджети, дати можливість користуватися цим пільговим правом.

За його словами, вони вже встигли поспілкуватися з декількома представниками спілок АТОвців про ті ризики, які можуть виникати і при цьому механізмі відшкодування.

- З однієї сторони, можуть бути недобросовісні перевізники, які можуть звітувати про наднормову кількість пільговиків. З іншої сторони й самі спілки визнають, що може бути недобросовісний АТОвець, який просто збере квитки з одного маршруту, прийде в соцзахист і скаже, що давайте мені стільки-то. І перевірити чи підтвердити, чи дійсно АТОвці скористатися цими послугами, ми не можемо, — зауважує перший заступник голови ОДА.

Загалом же, заспокоює чиновник, і норми по кількості перевезень на рік, і механізми компенсації розроблятимуться спільно з перевізниками та представниками вище згаданих категорій.

Наразі ж вони вивчатимуть досвід інших областей, щоб запровадити чи то іменні квитки, чи ще якісь механізми.

- Але, якщо відверто, то будь-який варіант не буде ідеальним, — зазначає Віталій Коваль, — або не будуть задоволені перевізники, або пільгові категорії, або не матиме місцевий бюджет коштів на реалізацію. Але, відзначу, ресурси в місцевих бюджетах є.

Натомість в обласній раді готові навіть скасувати цей проект рішення.

- Виходить, що рішення було прийнято без обговорення з тими, кого це стосується, — прокоментував прийняте рішення журналістам голова облради Олександр Вельбівець. — Тому виходить, що депутати проголосували за рішення, яке не влаштовує людей. Тому у мене питання, чому сам проект змін не набув широкого обговорення, щоб зняти відразу цю напругу? Але також хочу відзначити, що сам проект рішення на сайті облради був розміщений понад 20 днів і жодних зауважень від громадських організацій, від жодної особи чи груп людей, так само як і від депутатів, не надходило. Так само ніяких застережень щодо того, що буде якесь незадоволення від цих груп населення, не було і на профільних комісіях. А тому депутати без будь-яких застережень проголосували за це рішення.

Враховуючи суспільне незадоволення, відзначає голова облради, вони готові внести будь-які зміни в цей проект рішення, або взагалі скасувати, якщо профільним департаментом разом із представниками громадських організацій буде напрацьований новий спільний проект рішення.

Хоча сама ідея монетизації пільг, зауважує Олександр Іванович, є непоганою, адже передбачає цільове використання коштів.

 

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору