Асфальт може піти під землю: у Черкасах аварійні труби, яким понад півстоліття, утворюють величезні провалля

15 квітня 2018, 11:11

З початку року на головних каналізаційних колекторах міста сталося вже кілька аварій та проваль. Зокрема щороку із настанням весни утворюється кілька серйозних аварій із проваллями ґрунту. Чи становить небезпеку така аварійність для міста та в якому стані перебувають підземні мережі з'ясовував сайт vikka.ua.

На початку 1970-х років у місті Черкаси побудували два головні каналізаційні колектори. В результаті зношеності мереж останнім часто аварії та провалля на мережах трапляються все частіше.

Колишній голова міста Сергій Одарич каже, стан колекторів в місті близький до катастрофічного, адже самоплинні колектори збудовані із залізобетонних труб.

"Дуже поспішно будували колектори і брався матеріал, який був під рукою. Так само у різних місцях труби різного діаметру, – пояснює він. – Головна проблема в тому, що такі колектори робляться із великим запасом і в реальному житті немає повного на нього навантаження. Знизу течуть нечистоти, зверху повітря і всі ці агресивні гази  ламають бетон і роз’їдають залізну арматуру".

Колекторні труби наразі заповнені стоками на 20-30%. За десятки років експлуатації у більшості місць покрівля труб пошкоджена корозією.

Як тільки на якійсь ділянці відбувається серйозне пошкодження під впливом високої ґрунтової води, що, як правило, буває навесні після танення снігу, мінімальний рух сприяє проваллю в місці корозії і ґрунтом засипає колектор.

Директор КП "Черкасиводоканал" Сергій Овчаренко пояснює: у зв’язку з тим, що колектори  експлуатуються вже близько півстоліття, наразі всі труби перебувають в аварійному стані.

"За останні 10 років навантаження на колектори зменшилося приблизно на 30 відсотків у зв’язку із скороченням водоспоживання у місті, – каже він. – Потужні промислові підприємства в Черкасах закрилися, а населення більш-менш раціонально використовує водний ресурс. Приблизно п’ятнадцять років тому у Черкасах було встановлено 5% квартирних лічильників, а зараз вже 60% населення мають квартирний облік".

Директор водоканалу каже, що є й інша проблема, більш серйозна. Внаслідок зменшення води йде менше розбавлення стічних вод, а вони через хімію висококонцентровані, агресивні і пришвидшено руйнують каналізаційні колектори.

"По бульвару Шевченка проходить найстаріший колектор міста. Ми робили його обстеження, він прокладений з керамічних труб і стан його не критичний, навіть задовільний", – пояснює Сергій Овчаренко.

Та директор підприємства каже, що провести модернізацію всіх труб нереально, адже на заміну всіх мереж потрібні десятки мільярдів гривень.

А ось колишній голова міста Сергій Одарич впевнений, коштів на санацію колекторів у міста достатньо. На його думку, колектор по бульвару Шевченка, який будувався ще за часів війни, однозначно потрібно змінювати вже через кілька років.

"За всі роки моєї каденції ми не розпочинали ремонт дороги по бульвару Шевченка, адже однозначно потрібно через кілька років вже розкопувати і перекладати колектор. Наразі нова дорога – це гроші викинуті на вітер", – каже він.

Також Сергій Одарич пояснює: за останні три роки у зв’язку із децентралізацією місто має достатньо коштів.

"За вісім років моєї роботи сумарний бюджет розвитку був трохи більше 200 мільйонів. Наразі в Черкасах щороку бюджет – 750 мільйонів, тобто наразі місто у рік має  вчетверо більше коштів, аніж за попередні 8 років разом взятих, – каже він. – Звичайно, наразі є можливості провести санацію колекторів, хоча це затратно і це справа не на один рік. Також на такі проекти готовий залучатися державний бюджет і однозначно можна отримати недорогі кредити".

Сергій Одарич каже, що наразі існують спеціальні пластикові труби, які діаметром дещо тонші, але гнучкі, їх можна вкласти в існуючу колеторну трубу всередину, а існуючий простір, між старою та новою пластиковою трубою можна забетонувати. Таким чином цей новий пластик не буде піддаватися корозії і зможе слугувати сотні років без аварій та ремонтів.

Зазачимо, перший головний каналізаційний колектор пролягає від вулиці Можайського, йде по Гоголя до вулиці Добровольского, переходить на вулицю Чигиринську аж до головної насосної станції. Він збирає близько 70 відсотків всіх стічних вод міста, в тому числі Дахнівку та Митницю. Загалом до цього колектора підключено 13 насосних станцій з різних районів міста.

Другий головний колектор починається із останнього кільця на вулиці Руставі, пролягає по вулиці 30-річчя Перемоги, далі охоплює проспект Хіміків і доходить до залізничного переїзду, де розташована головна насосна станція. Цей колектор збирає решту 30 відсотків стічних вод.

Сумарна довжина двох головних паралельних колекторів становить 70 кілометрів. А всього у місті нараховується більше 240 кілометрів каналізаційних мереж, по яких проходить 80 тисяч кубометрів стічних вод.

Зважаючи на те, що об’єми споживання води в місті значно зменшилися, нові будинки мікрорайону "Дахнівський" невдовзі можуть також підключити до одного з головних колекторів, однак додаткове навантаження на нього ніяк не вплине.

"Там планується підключити водопостачання та водовідведення, але наразі це все на рівні проектування", – каже Сергій Овчаренко.

Наразі у місті ліквідується чергова аварія на проспекті Хіміків, а по вулиці Чигиринській на 3,5-кілометровій ділянці модернізується колектор. Така відстань обійдеться місту приблизно в 120 мільйонів гривень. Попри можливості міста, наразі ці кошти у бюджеті не закладені, а взяті в кредит у Світовому банку.

Нік сказав:

Ну да, головне потріпаця хорошо.

Нік сказав:

А те що по вулиці Хіміків, де ідуть труби теплоцентралі обдерті і зимою грієм повітря, то всим пох..р, от вам і втрати за які платять люди х… й зна за шо, ще і з такими тарифами, у які як раз оці потєрі і заложені, а тут розказують про те що робиться під землею, тут під носом та ніхто ніх..ра не бачить, головне бред молоть.

Черкащанка сказав:

“…ДОСТАТНЬО КОШТІВ”? А хтось це помітив? Кожен рік – одне й те саме: труби зношені, коштів немає. А тут виявляється, що вони є! Так у чому справа? Ремонтуйте!

Павло сказав:

А нинішній голова міста про це взагалі в курсі???

Вгору